Monday, March 2, 2009

Bila Zombie Bersuara

Assalamualaikum wbt.
.
Captain's Log 2nd March 2009 (Entry pertama utk bulan Mac. *haku menggunakan perkataan entry kali ini)
.
Haku tatau nak post ape kali ni sebenarnye. Hari2 dilalui seperti biasa. Selepas last post aritu, banyak masa haku dihabiskan dgn aktiviti2 sokan. Main bowling (dgn bebudak Abdul), main futsal (Ansara Jasin 97), main bola padang (Astro team).. pastu terus sambung kerja balik utk 3 hari weekend. So memang takde bende nak cite. Takkan nak cerita pasal bende2 sukan tu. Last time haku cite pasal sokan, yg bagi komen cuma 2 org aje. hahaa.. Haku bajet, mesti pembace blog ni akan rase boring aje. Maybe ade jugak siap tak bace abis pun. So buat ape haku taip panjang2?
.
Pernah tak korang rase, tengah buat sesuatu benda ni... tapi x rase pun macam korang sedang buat benda tu?
*Pertama kali baca mesti x paham, cuba bace 2,3 kali. Mesti paham.
.
Haku rase, ini lah yg dinamakan TRANSITION STATE. Dulu2 mase zaman study, ade gak belajar pasal transition state ni... katakan lah dari keadaan sejuk ke keadaan panas.. so sempadan antara kedua2 nye tu.. itulah yg dinamakan transition state. Cuma kali ni transition state nye mcm terlampau panjang. Seperti sebuah landasan keretapi...
.
Cuma keadaan haku ni, bukan lah haku membeku & sedang menuju ke arah kepanasan. Ia lebih berkisar kepada kerjaya haku. Mungkin selepas lulus exam aritu, jiwa haku dah takde kt tempat kerja skang ni. Tapi kerja baru pun haku belum dapat lagi sebenarnye. So ade percampuran elemen antara next karier dengan current karier. Menjadikan haku ambil endah x endah, ala kadar, tangkap muat, melepaskan batuk di tangga & yg sewaktu dengannya.
.

.

Haku dah jadi macam zombie laa, hidup tak, mati pun tak... berjalan terhoyong hayang mencarik OTAK utk menjadi bahan hidangan... cuma haku bukanlah duduk di Kampung Pisang. Apatah lagi pisang bukan lah makanan pebret haku. Duduk opis mcm duduk bilik termenung. Termenung tengok video panel kalau ade bende2 best. Tidak terlampau tengok sangat Chatspace di sebelahnye. Mcm banyak berkhayal, tapi haku x makan pil khayal. Sakit agak nye haku ni.
.
Mungkin kesilapan besar haku bile bagitau orang tua tu yg haku nak blah. Tapi dalam masa yg sama, haku sendiri x pasti haku nak blah ke mana.
.
Tapi tiket sudah pun ade di tangan. Cuma tiada tertulis destinasi pun di tiket tersebut. Haku sedar kembali, maybe haku yg kene tulis sendiri destinasi nye.
.
p/s: Entry di atas bercampur2 antara haku mengarut, dengan sedikit sneak preview mengenai entry yg sebelum ni. pastikan otak anda adalah yg terbaik utk menjadi makanan zombie.

.

.

29 Comments:

  1. 'D' said...
    cissss...abesss...x leh nak kaber dah...hahahaha
    Anonymous said...
    kowang pasan tak..?? haku pasan lame dah..pesal kalo keja sekarang dah tak macam dolu2..rupanya dia jadikan opis tu mcm bilek termenung..patut ler..!

    kata owang ler..haku tlg tulis jer..kalo dah mcm tu punya terok, ubatnya KAWEN kan jer..ape kata serbey...?? ahaks
    leen said...
    bolos saja dinding itu!!!!
    Anonymous said...
    taw ler badan dah kecik..ahaks
    syuhhhh..pi balik kat umah sendiri..hehehhe
    Anonymous said...
    fuh! jiwa kacau ke?????apapun kawan2 mendokan kebahagian anda..itu sjae..
    Anonymous said...
    Istikharah Pesal.....

    Tulis je la kat tiket tu mana ngko nak pergi tp blog ni kena la update jugak ok hehehe...Moga sukses...
    Anonymous said...
    ko da lama sgt pesal keje situ. gi tuka keje, baru cio rindu! kuikuikui.

    tikar getah
    Anonymous said...
    salam...

    Pesal pun da nk quit kerrr..sobsss

    xpe laaahh..kalau 4 a better future,silakan melangkah...

    doa yang baik2 jer mengiringi anda..karier anda dan kehidupan anda,Pesal...
    Anonymous said...
    suciteragung

    salam pesal..

    aiihhhhh...kesiaannnnnyeee...dlm delima ke?smlm aku sempat tngok ch @15...korang nk buat activity mcm amazing race tu ke?wahhhh!besttnyeeeee...klau aku duk kat KL mesti aku nk join gakkk...
    tapi tikarburuk kata wanita x bleh bercampur ngan lelaki...ade buat asing2 x?yg part ala2 coti2 m'sia tu nanti ade artis jemputan x?jemputlah faizal AF4?lama dh x nmpk kat tv.

    aku rase kat opis pun campur gak...kat institute pendidikan,dlm lif,bilik mesyuarat,bilik persidangan,dewan rakyat,bas pengangkutan awam..kat masjidilharam (solat,sai'e,tawaf)...

    pesal aku nk request...bleh tlng x?

    1.bleh x kalam suci replay ari ahad?aku selalu missed programme tu..pkl 10 mlm dh ngantok..klau bleh tayangkan kat ch @15 bagus gak tu.xkan nk sajikan rancangan hiburan je,kan?selitkanlah gak rancangan seperti yg d'atas,qiraatul quran & indahnya iman.tapi secara majoritinya ch astro ria,prima & ch @15 rancangan hiburan je,kan?tapi kat ch oasis ade gak rancangan hiburan.cth:trek global,kidung hikmah,drama/movie.

    2.bleh replay prg.katanya..epsd 5...yg ade cerita pasal faizal AF4 tu?

    tngok berita pagi kemarin kat tv3..kumpln rabbani ade menganjurkan satu majlis sirrah maulidur rasul.ade gak d'selitkan hiburan.antara yg terlibat membuat persembahan..D.CT & amy (search).tetamu kehormat majlis tersebut senator D.Dr.masitah (tlng btulkan klau tersilap).x sangka aku ade gak hiburan majlis mcm tu.aku tngok lelalki & wanita bercampur gak.

    3.pesal..diari & konsert AF7 bile nk start?aku ni...hiburan layang gak..tapi ibadat tetapi berjln seperti biasa.

    4.dh tngok filem slumdog?dngr cerita filem tu base on reality...?aku suke tngok filem mcm ni.

    manusia bleh berubah dlm sekelip mata....dari seburuk-buruk manusia kpd sebaik-baik manusia.dari sebaik-baik manusia kpd seburuk-buruk manusia.amalkn membaca doa nifak.

    sentiasalah mengingatiNya...selalulah memohon k'ampunanNya...mudah2an d'beri petunjuk hidayah...insya-Allah.
    Anonymous said...
    suciteragung.

    delima tu buah la. pesal dalam DILEMA. kuikuikui.

    ko bercampur je la kalau ko nak, takde orang kisah pun. tahniah sebab samakan kenduri kawen konsert segala dengan masjidil haram. idup mazhab online. pas ni mesti takde orang nak tegur biar ko tak silap hukum, mesti orang biarkan sebab dh tau ko spesies makhluk tak boleh terima hakikat ko silap. susah kalau ilmu secubit (yang setakat tumpang nama akak atau adik) nak dipertahankan bila ada yang baik beri teguran. inilah manusia, lagi sanggup guna lilin dalam gelap, sanggup tolak lampu suluh orang kasi pinjam sebab nak berlagak. kuikuikui.

    tak jadi la nak soh ko bwat blog. delima dengan dilema pun tk tau bezakan, apa lagi kalau hukum hakam Tuhan.

    tikar buruk, lebiu mwah2!

    tikar getah
    Anonymous said...
    tukar nama. tk nak guna tikar getah la. aku nak jadi suciterjagung. kuikuikui.
    Anonymous said...
    Pesal,betahan dulu.dont quit until CONFIRM dpt keje baru dik..atleast,u ada gak keje.still remember betapa susah masa nak dpt keje dulu? do motivate yrself..think +ve..besabar n be strong k.."the higher ur dreams are,the more efforts n patience are needed b4 u will be SUCCESSFUL!!!"
    Cik Azz said...
    sokongggggggggggg kakMAYA.......hukkk...

    Pesal kalo xnak dengo ckp kitorang sila tutup telinga kekeke...
    kakJAHku said...
    Sian kat hang Pesal noo..
    sabiaq2 nooo..
    mod baru ada bape org ha??
    mod baru yg ganas2 sket xde ke..wahaha
    PeXXaL said...
    Korang cite ape ni ? Penat aje haku buat karangan panjang2, buat link sana sini.. buat hint2 lagi.. buat diversion..

    Point paling penting dalam post haku kali ni cuma lah p/s tu sahaja. Dari situ korang bleh dapat hint utk next event @15 sebenarnye.. adeii.. penat penat..
    PeXXaL said...
    SuciTeragung- Sebenarnye mod2 takde kuasa sangat nak kontrol video panel kt sebelah tu. Utk mencadangkan pun, hanya 10% sahaja diterima.. itu pun kalo diorang terima. Kebanyakan rancangan sudah diatur oleh scheduler, & aku x kenal sangat siapa scheduler @15. Mungkin ko bleh chat dengan GFKingDyne kalo dia ade, or KakJey.
    PeXXaL said...
    Ape2 pun .. Thank kiu all for your concern.. i'll try to be the best zombie without eating people's brain.
    Anonymous said...
    kui kui kui.....emmmmmm
    Anonymous said...
    Pesal..haku tau la sapa org tua tu...haku tau mana destinasi yg ngko nk tulih kt tiket tu...dan haku dh tengok psl event tu....tp sj je malas nak amek pot hehehe....

    post terbaru kt blog haku mgkn xbest bg ngko....so jgn baca la ya hehe...
    crystal said...
    skang ni musim citer zombie ke??..alahaiii...
    Anonymous said...
    suciteragung

    salam pesal..
    1.thank you so much...
    tapi memang btul lah ape yg aku ckp kat atas tu....aku selalu xde k'sempatan nk tngok kalam suci tu...selalu dh ngantok pkl 10 mlm tu...
    kat ch oasis memang ade replay setiap hari pkl 6 ptg (klau aku x silap kecuali hari ahad & jumat je xde kot)..tpi selalu x dpt nk tngok sampai habis..sbb pertembungan waktu solat maghrib.mcm mana aku nk tanya kat diorg...kiteorg x dpt chat...?sbb tulah aku ckp kat cni.

    2.pesal...klau tukar no.HP baru..bleh x aku gunakan nickname aku kat atas ni?dh 3 kali dh kredit aku kena sedut...aku pon x paham?dh komplen dh.jadinya aku nk tukar simkad baru.klau x bleh pon xpe...

    aikkkkkk?terasa lak?aku tersilap ejaan pon bleh jadi isu?tapi blh paham lak ape yg aku maksudkan.kuikuikui gaklahh...

    aku dh 3 kali gi buat umrah...(bkn niat nk riak)sbb dh bermacam-macam pengalaman yg aku rase...sampai aku pernah tanya kat mak aku...dia kata.."Allah lebih mengetahui."...
    bknkah engkau yg kata..wanita & lelaki xleh campur...so bnyk tmpt gaklah ade wanita yg bercampur ngan lelaki...x serupa ke mcm tmpt kawen...?

    konsert ke kenduri kawen ke...dh hiburan gak kan?...x serupa ke tu?menonton tv x termasok hiburan ke?ke tmpt kawen je ade hiburan?berbeza gak ke hiburan tmpt kawen nagn kat tv?kat tv bkn hiburan ke?dh konpius aku niiii...
    dosa manusia dgn Allah..Allah bleh ampunkan..tapi dosa ngan manusia Allah x bleh ampunkan.ingat tu.

    p/s:pesal...jgn berhenti dlu...tunggulah bila dh dpt kerja baru yg sesuai.buat masa ni laksanakan tanggungjawab dgn sebaik-baik mungkin.tanggungjawab itu satu amanah.insya-Allah..rezki anda ade d'mana2...berusahalah...
    ape pon..terima kasih ye pesal.
    Anonymous said...
    mestilh paham, sebab aku pandai. kuikuikui. oo sama la ya masjidil haram dengan konsert tu? oo kira2 ko pegi umrah berhibur la? shopping la tu. kuikuikui.

    dosa sesama manusia? takpe2 aku takde rasa pun ada dosa dengan orang lain. setakat ko, no hal la. memang takde rasa nak kena mintak maap pun. entah bila masa orang kata konsert dgn kenduri tak sama. tu la. susah kalo benak ni. ko tau ke benak tu apa? kuikuikui.

    susah kalo org bercakap psl agama, ko sibuk nak kaitkan dgn dunia artis. ko ni blaja agama dgn ustad mana? ustad artis ke? ustazah ko sapa? ct nurhaliza ke? bangun tido kepala ingat artis agaknya.

    apa heran ko pegi umrah 30 kali pun. abu jahal pun idup mati di mekah. bkn semua yang ke mekah tu ibadatnya betul. ada yg pegi sbb ikut trend, balik sini jd antu gak. takmo blajo gitu la jdnya. bila org tego, bg hujah2 bodo. balik2 artis. mcm xtau tayang badan jual suara semua tu mmg haram.

    Orang yang berilmu akan kerap bercakap pasal ilmu.
    Orang yang sederhana ilmu akan kerap bercakap pasal perisitiwa dan kejadian.
    Orang yang rendah ilmunya kerap bercakap pasal orang lain.
    Dan orang yang takde ilmu kerap bercakap pasal artis dan hiburan.

    gi la baca buku ke kamus ke. sibuk baca blog tengok tv je, mana nk jadi pandai. dok menumpang nama adik ngan kakak je la. kuikuikui.

    dosa pandai2 menukar hukum sbb nak mudahkan diri sendiri lg berat. igt tu. tp kalo tk igt pun xpe. org akal lemah mmg dpt kategori khas. moga2 dosa ko diampunkn.

    suciterjagung
    Anonymous said...
    ok. aku penat jawap ikut standard pemikiran makcik suci ni. jawap ikut cara mudah, makin kuat pulak makcik ni melatah.

    makcik suci, aku cadangkn ko pegi baca mana2 blog agama, atau buat rujukan ke web soal jawab kemusykilan, kat sana semua yang ko tak faham akan terjawab.

    berenti la asyik kaitkan hiburan dgn agama. naik meluat tengok kedunguan yg ko tunjuk tu. org pandai, dia rajin cari ilmu. bila ditegur, dia semak balik kesilapan dia, kemudian terima teguran. org dungu, memang tak wat mcm tu.

    aku cadangkan ko rajin2 baca blog dr asri, atau ko pegi lawat soal jawab ustad ravi. jgn asik sempitkn otak ko dgn cerita artis dan hiburan. semua benda ko kait dgn tv, aku mula yakin otak ko sbnrnya takde isi.

    org cakap, lg sng ajar org yg xtau apa2 pasal agama, dari ajar org yg tau sikit je, sebab yang sikit tu la dia guna nk sorok kedunguan dia.

    org berkias, org bertapis, ko tak phm2, nak gak bg hujah2 tadika tu. jadi tpaksa aku bg ayat gini. soal agama, ko jgn buat main. ini bukan tmpt sesuai. berenti la tunjuk lagak kat org yg baca. dah nyata fahaman ko salah. dr awal aku dah kata, kita ikut mazhab di mana kita tinggal. kalo ko nak kait dgn mazhab lain, jd rujukan bleh la, nak jd amalan, tu soal lain. kalo ko suka pilih2 mazhab ko suka, lepas tu amalkan, terserah, tp tk pyh kelirukan org dgn cara ko yg salah tu.

    pesal, maap aku guna blog ko nk berucap kat makciksuci ni. aku menyampah tgk makcik kaki tv bg ayat tkde adab bila ada yg baik ati menegur.

    makciksuci, manusia diukur dari budi bahasa. itu yg jelas mmg ko takde. lps ni, ko buat la hujah bodo byk2 lagi. aku dh x peduli, sbb ko mmg tk boleh terima teguran, ni ngikut perangai syaitan. kuikuikui.

    -suciterjagung geli makciksuci kaki tb-
    kakJAHku said...
    errrr,,,
    of topic sat..
    PESAL..haku telah mentag ekau..
    sila ke blog haku ye..maceh
    Anonymous said...
    ehcehhh..Pesal
    Anonymous said...
    suciteragung

    hadoiiii...x paham aku?ari tu kata hiburan tu haram...laaaa ni aku nk persoalkan balik...bile baca balik komen engkau kat atas tu aku dh KONPIUS.tapi ade gak org tu layan gak hiburan kat tv.promote artis pujaan dia gak.mcm mana tu...nk ajar org lain pulak.x paham aku...dan aku rase korang ni pon x paham ape yg aku maksudkan.
    berlagak berilmu je lbih.
    cube baca novel "DiAtas Sajadah CInta..tulisan habiburrahman.novel ni ade bnyk pengajaran.bkn seperti novel2 cinta.

    aku bkn kaki tv..kuikuikui gaklah.
    aku rase korang blom merase k'tanah suci lagiii.ibadat aku biarlah Allah sje yg tau.KNP?jeles? confirm x pernah gi lagi..sbb tu xde point nk d'ckpkan.
    bnyk2kan doa lah yeeeee...mudah2an dpt pergi umrah/haji nanti.

    aku rasekan pesal..molek sungguh klau ade rancangan indahnya iman & kalam suci...bleh mnginsafkan chaterrs sekalian dari buat kutukan2 yg x berpatutan...aku x mainlah kutuk2 ni...x maw..x maw..dosa..dosa.klau aku kutuk org tu hari ni...TAK MUSTAHIL esok2 org akan akan kutuk aku balik.Allah Maha Mengetahui...Allah Maha Adil....ingat tu.

    baru aku teringat...kat murai.com pon ade gak yg sebut2 nama amir...kesian aku ngan bdk niii...ehek.
    Anonymous said...
    suciteragung..

    alamak...ade ayat yg tertinggal..

    *aku rasekan pesal..molek sungguh klau ade rancangan indahnya iman & kalam suci kat ch @15 tu...
    PeXXaL said...
    kakJAHku- haku x layan tag2 ni ler.. adeii

    Suciteragung- Kalo semua rancangan nak dimasukkan ke @15, cenel lain nnt org x tengok pulak.
    Cik Azz said...
    Assalamualaikum Pesal dan semua...

    Baru je nk masuk kt shoutbox dah penoh la pulokkk....punohhh....punohhh...


    i'm soriii......kekekeke...

Post a Comment