Saturday, March 7, 2009

Jangan Pikir Lain.

Assalamualaikum wbt
.
Captain's Log 8th March 2009 (post sehari awal, esok x payah post)
.
Haku terbace satu kata-kata ni:
.

"Ilmu tanpa amal, ibarat pokok tidak berbuah"
.
Haku cuba mengkaji-kaji, haku rase mcm haku ade banyak gak ilmu2 ni. Macam banyak gak bende yg haku tau secara langsung or tidak langsung. Ade benda2 yg boleh diamalkan, ade jugak benda2 yg boleh diamalkan, tapi haku x amalkan. Ade gak ilmu yg x sepatutnye diamalkan, tapi haku amalkan.
.
So haku terpikir, adakah haku tergolong di dalam jenis pokok tidak berbuah itu? Masalahnye skang, banyak jugak jenis pokok2 tidak berbuah ni... contohnye; pokok ru, pokok lalang (lalang tu kire pokok jugak kan?, pokok bunga puding. Pendek kata, pokok jenis daun2 aje lah, yg takde buah.. ade kan?
.
Jika memang betul lah haku jenis pokok tidak berbuah... haku rase, nak jadi mcm pokok di bawah... tidak berbuah, tapi adjustable.. hahaa

.
p/s: Haku kene check balik, sbb haku rase... haku ade "buah".

13 Comments:

  1. LURUSbendul said...
    salammm PESAL...

    anda mmg laa ada buah...buah fikiran yang bernas..wink2

    ilmu tanpa amal,macam saya laaaa...org petama yg nak kena campak....sobsssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
    KAK AZZ said...
    huahuahua PESAL....

    Hakupun nak kena check gak la...kekeke...

    Jujurnya.....haku kdg2 suka dan setuju gak dgn "buah" fikiran ngko...hehe...
    no life said...
    betol tu PESAL...sumtimes i wish i had BUAH like urs.....Buah fikiran laa...;-D...
    KAK AZZ said...
    Haku ada citer baru....jeles sbb ngko bnyk citer....hehe...

    Sila bg komen kt citer tu nanti ehh....kalo ngko ada masa nak baca la kann....macehh...
    SwapNAVY said...
    aku x tahu nak komen apa..tapi buah fikiran yang paling org suka n buah hati


    p/s:'buah hati' x jumpa lagi puas jua menunggu
    PeXXaL said...
    LURUSbendul- ko nak kene campak ke mane?

    KAK AZZ- nanti haku bace cerita ngko.

    NoLife- Buah like me?

    SwapNavy- Kadang2 buah hati datang sendiri, x payah carik weii.
    PESALpunLRSbndulKE? said...
    ingatkan saya jek yg lurus bendul....huhu
    Darween said...
    hihi....
    ponggetz said...
    Ade gak ilmu yg x sepatutnye diamalkan, tapi haku amalkan. --> mcm ku tau jer jenis ilmu itu pesal..hurmm..sian tunang hg.. kah kah kah..
    Anonymous said...
    Bro Pesal....amcm laptOp????settle dah??? Carlzone07
    Anonymous said...
    mcm2 buah ade...jgn jd rendang xbebuah..harap rendang je..pikir la senirik...kekeke
    tikar_buruk said...
    tingat lagu nie masa zaman kekecik dulu..sekadar renungan..:-)

    sepohom kayu daunnya rimbun
    lebat bunganya serta buahnya walaupun hidup seribu tahun
    kalau tak sembahyang ape gunanya.

    topik:

    "Ilmu tanpa amal, ibarat pokok tidak berbuah"

    sikit contoh:

    Daripada Abdullah bin Amr bin 'ash r.a berkata: Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda:
    "Bahawasnya Allah S.W.T tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari dada manusia. Tetapi Allah S.W.T menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain." (HR Muslim)

    pesal,
    ilmu yg diberikan oleh Allah kita amalkan, serta disebarkan akan kita ilmu itu..jgn dibiarkan saje terkubur didalam jasad, seumpama pohon yg berbuah lebat dapat menberi makanan kepada manusia dan burung2.
    Anonymous said...
    pokok yang takde buah ni org tak sayang sangat.. tak selalu kene baje..

Post a Comment