Thursday, April 2, 2009

Cerpen Bersiri Episod Pengenalan

Assalamualaikum wbt.
.
Captain's Log 2nd April 2009
.
MEMPERSEMBAHKAN!
.
Sebuah Cerpen Bersiri
(di adaptasi daripada sebuah kisah benar)
-Segala watak di dalam cerpen ini adalah rekaan semata-mata, jika ada kene mengena pun, penulis kata lantaklah, dia yg tulis-
.
Kisah ini bertajuk...
"Nama ku Miki Shahnameh. Aku seorang lelaki. Umor ku baru je masuk 2 tahun. Lifespan aku pendek je. Tidak seperti manusia lain. So aku ingin mengambil kesempatan ini menyuruh penulis utk menulis sedikit cerita tentang ku.
.
Walopon aku duduk di Malaysia, tetapi aku berdarah Parsi. Aku sendiri tak mengenal pasti asal usul sebenar diriku. Bagaimana keturunan aku boleh sampai ke sini? Sebab aku tak pernah nak ambik tau untuk baca buku sejarah. Ya betul, aku tak sekolah. Aku tak reti bace. Segala yg tertulis di sini hanyalah imaginasi penulis. Kerana sekarang aku hanya duduk di dalam bilik gelap bersama... arghh! nantilah aku cerita.
.
Aku masih ingat lagi mula2 aku diambil oleh tuan ku. Pada masa itu umur ku baru 2 bulan setengah... Bulan 7 tahun 2007. Itulah kali terakhir aku menatap wajah ibuku. Oh ibu, di mana kah kau sekarang? Sihatkah adik perempuan ku yg cun itu?
Tuan ku bernama Paizol. Mungkin itulah nama sebenar tuan ku. Masa aku diambil tu, aku dapat mengecam Paizol mengeluarkan berkeping-keping note RM50. Pada masa itulah baru aku tau yg aku rupanya telah dijual. Bukan diambil begitu saja. Aku tau pasal RM50 tu sebab setiap hari sejak aku lahir ke muka bumi, ada je org datang dan pergi berurusan menggunakan note2 RM50. Ibu yg mengajar ku, itulah duit. Patutlah tuan lama aku sering je berkata padaku, "Ini kalau dah besar sikit esok ni, tukar jadi duit ni".
.
Aku dibawa pulang ke rumah. Jauh juga perjalanannya. Nilai ke Serdang. Masa tu aku taktau apa2 sangat kecuali membuat bunyi bising ala2 manja. Tiba di rumah baru, aku berasa takut. Tapi naluri untuk bermain terlampau kuat. Berlari aku ke hulu ke hilir macam orang gile. Paizol seakan suka bermain dengan ku. Aku mengejar aje ape2yg dia baling. bola kertas. loceng dan sebagainya.
.
errr... Encik Paizol, boleh cepatkan cerita ni tak? Takkan nak cerita semua benda yg aku buat masa kecik2 dulu?
-Ye laaa-
.
Okay. Beberapa hari selepas itu, aku didatangi 4 org sahabat baru yg aku x ingat. Rupa-rupanya Paizol telah pergi ke Penang utk mendapatkan sahabat untuk aku. Semua kecik-kecik. 4 "orang" semuanya. Paling bagus pasal diorang ni, semuanya putih bersih. Tapi serius aku cakap, diorang ni macam alien. Mula2 aku mcm malas aje nak berkawan dengan diorang ni. Yela kan, badan aku besar, takkan nak kawan dengan budak2 ingusan ni.
Tapi dari hari ke hari, aku perasan diorang makin berkurang. Lepas sorang, sorang.. blah ntah ke mane. Akhirnya yang tinggal cuma seorang aje. Paizol kata kt aku, ni kawan ngko. Ni adik ngko. Nama dia Puteh. Jaga dia elok2. Aku yang terpinga-pinga, terus bertanya pada member tu. Betul ke nama ngko Puteh? Dia jawab... aah, Puteh Romlee.
Aku nak tergelak sebab badan mamat ni macam Aziz Satar, ade hati nak jadi P. Romlee konon konon konon. Tapi takpelah, kita geng aje lah.
.
Bersambung.
.
Preview Next Episode: Paizol, Latipah & Cintaku

22 Comments:

  1. AZREEZA said...
    kekekeke......wakakakaka....hehehehe....adoyaiii.....sakit pewot haku baca cite ni PESAL wehhh....
    Ni dh lari dr landasan @15 ni hikk...
    Ponggetz said...
    ko sihat tak pesaL?? kuikui
    NeoFahri said...
    Mesti ending dia Miki si parsi tu kena buang kat depan pkns shah alam sebab kena tungau hehe
    kucinsiam said...
    kih kih kih kih kih...

    PESAL...
    anda neh memaaaaannngg laaaaa...

    LAWAK...!!!!

    neway tengkiuuuzzz lerrrr...sanggup beli n jaga bebaik adek badek iiii...eaaaa..
    TQ SO MUCH
    SwapNAVY said...
    hu3....anda memang seorang lovely cat..hik3....tambahkan baka2 lagi banyak sampai zimbabwe pun x pe..
    PeXXaL said...
    tunggu sambungan kisah seterusnya..
    lelah semu semata said...
    nguks!
    AbdulWaheeD said...
    oit punaya citer gaban xde ke hekhek
    kakMayee said...
    Encik Paizol..nanti check emel ye..
    PeXXaL said...
    kakMayee- dah check dah. tapi org lain comment ok aje kt situ.

    AbdulWaheed- Dah abis siri ni, haku buat Kesatri Baja itam lak. kakaka
    AZREEZA said...
    sama je tinge puteh romlee tu dgn tinge Pesal kekekeke....muka puteh pn mcm muka kesian je hikkk....
    kakMayee said...
    PeXXal..dah boleh dah..hehe..tq
    emel lagi satu dah check ke?

    Ending cerpen ni nanti..Encik Paizol n CikLatipah will live happily together..amin..ekeke..
    AbdulWaheeD said...
    wakakakak best gak 2 wei..
    lma x layan wei hekhek
    mardya ramlee said...
    bila nk smbungnyer??
    beh lyn cte imaginasi neh..tingat lak karangan upsr dlu2 hehehe
    cikELA@dakIT said...
    sumel seh Miki Shahnameh..
    Paizol..
    bg lar cek sekor..
    ngee
    PeXXaL said...
    AZREEZA- takpe, haku dah kepit telinga haku. Kalo dari jauh nampak mcm takde telinga dah.

    KakMayee- cite ni lebih kepada kisah hidup Miki sebenarnye.

    AbdulWaheed- tengok la kalo ade mase.

    Mardya- ko ni x sabo2. Drama bersiri kt tv bleh tunggu seminggu sekali. Tunggu haku free time ler. Tinggal publish aje.

    cikEla@dakit- Ko tengok gambar ALIEN 4 ekor tu ke yg membuatkan ngko mintak seekor? Yg tu tahun 2007 pnyer gambar. Yg tinggal cuma Puteh Romlee. Yang lain, dah bagi org...
    cikELA said...
    lar..
    tggal puteh romlee jer..
    bru nk mintk sekor..
    hikhik..
    kakMayee said...
    PeXXal..akak saje je le..ekeke..sile2 buat sambungannye..
    AbdulWaheeD said...
    huhh ko bkn slalu ade masa ke wei hekhjelk
    Pen_Merah said...
    hi pesal, lawak giler crita ko ni..... adesss.... sambung ler .... tak sabar ni.... huhuhuhu...
    PeXXaL said...
    Seminggu sekali je cite ni.. mcm drama kt TV laa..
    iLa said...
    walopun haku jarang2
    bukak blog pesal,
    tapi cter2 ko neh wat aku
    rase terhibur..
    klako ler pesal...
    sumel gler ank2 kucen tuh..
    tp aku x suka bela kucen..
    hukhuk..

Post a Comment