Thursday, June 5, 2008

Minyak Naik punca Orang Naik Minyak ?

Captain's log, 5th June 2008... This is the voyager of the Starship Enterprise.. caitt!

Okay, hari ni 5 June.. hari yg sepatutnye hari terakhir utk daftar bagi siapa2 yg berhajat nak join Amazing Hunt @15 tu. Masuk le weii.. x rugi join. Kalo part rugi pun. Kerugian itu hanyalah pada pihak yg kalah. Saya tahu anda semua pemenang, tiada pengalah.
Cerita pasal harga minyak, aku terpanggil utk menulis lagi. Tak silap aku, kenaikan minyak kali ni adalah yg paling besar dlm tempoh 10 tahun.. or maybe dalam tempoh bertahun2. Aku tak ingat, sbb dulu haku x kisah sgt pasal minyak. Dulu2 naik motor je, isi Rm4 dah boleh BEREMBAT sana sini. (dulu2 term yg haku gunakan REMBAT - sila gunakan sebutan E Taling.) Tapi semalam, disebabkan aku tengok banyak kete yg beratur panjang... hajat dihati nak beratur gak le. Aku kire2, kalo aku isi RM50 kete haku tu.. dapat laa jimat dalam RM10 kot kalo harga baru start. Biasa kalo isi RM50, bleh dapat 26Liter, skang leh dapat 18.5Liter je. Untung gak tu... pastu aku pikir balik, kalo minyak tu dah abis nnt, sama gak.. haku terpaksa gak isi minyak guna harga baru Rm2.704 tu. Last2 aku biarkan org lain beratur, aku lepak je.. (malas nak beratur je sebenornye sbb beratur panjang2 kang, abis gak minyak aku RM10 yg aku sepatutnye untung tadi).. huakaka
Pagi ni masa aku brekpes, aku terpanggil lagi utk beli sok kabo. Lama gak sebenarnye aku x beli sokkabo.. ade 2 bulan kot. Selama ni men bace online je. Sbb aku pikir, kalo aku beli.. sama gak beritanye. Lagi pun aku suke bace tajuk je, isi2 nye malas nak bace. Tapi tadi aku beli, baru aku paham kenapa minyak naik harga. Korang boleh pilih, yg mana satukah pemahaman aku yg sebenarnye dari pilihan2 berikut:

1.Rupenye diorang nak salurkan subsidi minyak tu pada benda2 lain. subsidi minyak diberikan kepada subsidi minyak masak, beras & sebagainye. Pastu diorang still bermurah hati memberikan BAYARAN2 TUNAI seperti RM625 kpd pemilik2 kenderaan sehingga 2000cc. (yeayy haku bleh dapat gak!).. Pastu kire relevan laa sbb Malaysia still antara negara yg paling rendah harga minyak nye.

2.Harga minyak global naik mendadak, ini adalah masa paling sesuai utk diorang naikkan lagi harga minyak. So kalau rakyat bantah, diorang ade alasan yg kukuh... Bile harga minyak naik, diorang bleh kaver subsidi utk benda2 lain tu, nak sambung projek2 mega mcm jambatan Pulau Pinang tu bukan guna duit yg sikit. Kt sok kabo yg haku beli tu, semua pakar2 ekonomi mmg kompem backing punye sbb ape harga tu naik. Alasan diorang kali ni amat kukuh.. & bayaran2 tunai tu adalah taktik utk melegakan balik hati mereka2 di luar sana termasuk aku. Cuma aku berharap, NILAI RM625 tu dinaikkan jadi RM2000 ke atas. baru leh kaver duit minyak tu.. hahak. Sesuatu utk difikirkan, kita adalah negara pengeluar minyak ???

3.Pilihan ke-3 ni cuma aku punye teori je laa.. x lebih drpd itu. Bila harga minyak global naik, minyak kt Malaysia ni tak boleh tidak, kompem akan naik gak. So terpulang pada diorang nak naikkan berape2. Lagi tinggi lagi bagus. So mmg ramai yg akan rasa x puas hati... majoriti akan rasa tak puas hati dgn gomen. Yg tu mmg tak dinafikan. TAPI, bile tiba masa yg sesuai, diorang akan ambil langkah bijak jadi superhero rakyat, harga minyak mungkin diturunkan semula dgn jumlah yg banyak gak.. & bila tiba masa tu.. MAJORITI akan kata, inilah kerajaan yg saya impikan selama ini. Ini sekadar teori, jangan tangkap aku wei.. hahak.

So sekian coretan saye utk pagi ini. Malam ni haku keje le pulak... So kepada yg rekues gambo dgn Stacy aritu, nah tatap le puas2 sampai muntah.


3 Comments:

  1. Anonymous said...
    croc.. org bgaji lumayan cam ko x rasa ape2 pun rega minyak naik... lain le yg bgaji tecik cam aku neh... - komoko
    Anonymous said...
    gomen nak kisah pe rege minyak naik byk mane pun..pasal ramai rakyat dah sokong pembangkang..
    huahuahua..

    lg pn malaysia ni byk hutang la..
    2 yg nak cover blik 2..
    rakyat tau nak idup snang dgn bantuan gomen..tp byk mane rakyat buat utk tolong gomen??-saifgrasse
    Kurma said...
    aritu kat berita kata gomen tahan lama dah nak naik minyak eh.. naikkan rege minyak.. dia kata dah setawon tahan. Woo lepas je mengundi baru naik rege.. nape tak seblm ngundi naikkan rege? haha...

    dah naikkan rege tak kasi subsidi tu.. buatle reti2 nak baikpulih pengangkutan awam.. kat negara maju sana pengangkutan awam tiptop..

Post a Comment